Senin, 23 November 2015

Acupuncture Pelepasan Sakit benar-benar berfungsi - Lebih Bukti Published

Acupuncture Pelepasan Sakit benar-benar berfungsi - Lebih Bukti Published

Melegakan kesakitan Akupunktur berfungsi. Ini adalah dapatan satu kajian baru-baru ini (Mei 2010) oleh ahli-ahli sains dari Pusat Perubatan Rochester, New York.

Akupunktur adalah salah satu daripada beberapa sistem penyembuhan alternatif yang tidak bergantung pada ortodoks prinsip perubatan Barat, dan kerana ini ada mempunyai untuk perbincangan bertahun-tahun menjadi sengit dan perdebatan mengenai sama ada ia benar-benar berkesan, atau hanya bergantung kepada kepercayaan pesakit bahawa ia berfungsi untuk membawa keputusan.

Perubatan Barat pendekatan masalah kesihatan secara langsung, oleh itu banyak bergantung pada ubat-ubatan dan ubat-ubatan. Perubatan tradisional Cina (TCM), di mana akupunktur adalah sebahagian, mengambil laluan yang lebih dgn, dan percaya dalam penyembuhan tubuh secara keseluruhan, bukan hanya sebahagian daripadanya. Baki antara badan, minda dan semangat diutamakan, dan aliran yang betul tenaga, atau "chi", di seluruh badan adalah cara di mana keseimbangan ini betul ditentukan.

Akupunktur mungkin yang paling terkenal, di Barat, amalan kuno perubatan Cina. Jarum akupunktur dimasukkan di tempat-tempat yang tepat tertentu dalam badan untuk membetulkan aliran sesat tenaga dan dengan itu memulihkan kesihatan. Pada pendapat barat, didapati tiada sebab mengapa rawatan itu hendaklah membuat apa-apa perubahan kepada apa-apa. Secara logiknya, melakukan yang tidak sepatutnya menyebabkan dalam mengubati penyakit dan pulangan pesakit kepada kesihatan penuh.

Tetapi masalah untuk perubatan barat adalah bahawa semua keterangan yang menunjukkan bahawa akupunktur berfungsi. Dan dalam banyak kes ini adalah selepas perubatan barat ortodoks telah gagal untuk menyembuhkan pesakit. Sudah tentu ia tidak boleh menyembuhkan setiap kes bagi keadaan kurang sihat dan penyakit apa-apa lebih daripada perubatan barat boleh, dan kepada penyokong TCM ia seolah-olah ini telah digunakan sebagai alasan oleh ramai orang di Barat untuk menolak ia tidak boleh dipercayai.

Baru-baru ini hasil kajian Pusat Perubatan Rochester dihadapi oleh bantahan utama, di pihak perubatan barat ortodoks, akupunktur, yang selama ini menjadi satu-satunya faedah yang psikosomatik. Dengan kata lain, pesakit telah diyakinkan bahawa akupunktur akan bekerja, dan kepercayaan yang membantu membawa hasil yang dikehendaki.

Pasukan di Rochester mengambil tikus dengan kaki sakit dan dilaksanakan akupuntur pada mereka dengan cara yang sama yang mereka akan lakukan dengan manusia. Tikus, sudah tentu, tidak akan mempunyai apa-apa kepercayaan tentang sama ada rawatan itu akan bekerja atau tidak.

Selepas rawatan tikus telah diukur untuk tingkat trifosfat, ubat penahan sakit semula jadi badan membuat apabila mengalami kesakitan. Tahap meningkat lebih daripada 20 kali ganda dan kesakitan telah susut sebanyak dua pertiga, berbanding tikus tidak dikira sedemikian.

Ini seolah-olah mempertahankan akupunktur sebagai rawatan kesihatan alternatif sah untuk mengurangkan kesakitan. Dalam keadilan, keputusan yang diperolehi daripada ujian haiwan tidak semestinya sama seperti orang-orang yang akan diperolehi dari ujian ke atas manusia. Dan pasukan di Rochester enggan menyokong mana-mana kepercayaan jarum akupunktur mengimbangi semula "kuasa-kuasa penting" badan atau membetulkan aliran tenaga yang telah berlaku.

Itulah soalan terakhir perlu dibiarkan terbuka sekali lagi. Tetapi pesakit mengalami kesakitan hanya mencari kelegaan daripadanya. Sama ada aliran "qi", atau tenaga, seluruh badan beliau telah menjadi tidak seimbang tetapi kini kembali kira-kira adalah secara semula jadi tidak kebimbangan utama beliau. Jika sakit itu terhenti, atau penyakit semakin hilang, maka rawatan akupunktur telah bekerja dan pesakit gembira.

Keupayaan rawatan akupunktur untuk membantu dengan cara yang tidak sakit yang berkaitan, seperti membantu perokok berhenti merokok, atau membantu orang yang mempunyai masalah kesuburan berjaya dengan rawatan IVF, tidak dapat dijelaskan melalui keupayaan untuk melepaskan ubat penahan sakit semula jadi dalam badan, sebagai pengkritik akupunktur adalah cepat untuk menunjukkan.

Tetapi ini tidak mengurangkan Penemuan baru-baru ini. Ia hanya berfungsi untuk mengingatkan kita bahawa ada lagi ke akupunktur daripada melegakan kesakitan akupunktur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar