Senin, 23 November 2015

Pemulihan purba Boleh Membantu Pelbagai Penyakit

Pemulihan purba Boleh Membantu Pelbagai Penyakit

Bumi telah dicipta begitu sempurna. Semua yang kita perlukan untuk mengekalkan dan memupuk kehidupan yang tepat di sini - makanan, perlindungan air, udara - dan ya, tumbuh-tumbuhan yang menyembuhkan badan. Syarikat-syarikat farmaseutikal besar mengeluarkan dan menjual ubat-ubatan yang mempunyai yang sama atau serupa kesan sebagai penyembuhan atau tumbuh-tumbuhan melegakan kesakitan, diri mereka sendiri. Syarikat-syarikat dadah sintetik telah disalin banyak tumbuh-tumbuhan penyembuhan sendiri alam semula jadi. Di antara orang-orang yang lebih dikenali ialah digitalis untuk pesakit jantung, disalin daripada digitalis tumbuhan atau Foxglove. Merupakan contoh yang lebih meluas adalah aspirin, disalin dari herba kulit pokok willow putih.

Nenek moyang kita mendapat bersama-sama hanya hidup halus dari tanah dan menggunakan hadiah alam semula jadi untuk membantu dengan banyak maladies biasa. Beribu-ribu tahun, ramuan botani yang berikut telah diiktiraf dan digunakan untuk keupayaan analgesik mereka:

Arnica, saka milik keluarga bunga matahari, telah digunakan secara perubatan sejak 1500 dengan kedua-dua orang Eropah dan orang asli Amerika. Arnica berasal dari pergunungan Eropah dan Siberia, dan ditanam di Amerika Utara. (Jumlah besar kilang itu boleh menjadi beracun jika dimakan.) 0 Arnica mengandungi helenalin, yang, mengikut kajian, menghasilkan melegakan kesakitan (analgesik) dan kesan-kesan anti-radang pada pesakit selepas pembedahan. Arnica adalah vasodilator kapilari darah subkutaneus, jadi ia boleh meningkatkan peredaran. Digunakan secara topikal, ia telah menunjukkan ciri-ciri anti-radang yang sangat baik dan membantu penyembuhan biasa dengan memudahkan pengangkutan darah dan pengumpulan cecair melalui tindakan mengembangkan kapilari darah. Arnica amat berkesan untuk lebam, terseliuh, sakit otot, penyembuhan luka pada kulit tidak terhenti, radang urat darah cetek, sakit reumatik, radang gigitan serangga dan bengkak akibat patah tulang, overexerted otot, dan trauma tisu lembut. Arnica digunakan secara meluas di Jerman untuk melegakan pelbagai penyakit ringan.

Komprei adalah tumbuhan yang telah digelar "boneknit" atau "boneset" untuk keupayaan untuk mempercepatkan penyembuhan patah tulang, tulang rawan, tisu penghubung, dan tulang yang patah itu. A saka yang yang berasal dari Eropah dan Asia, komprei telah kerakyatan seluruh Amerika Utara. Bukan sahaja ia membantu menyembuhkan patah tulang lebih cepat, tetapi ia juga telah digunakan dengan kejayaan dalam penyembuhan lebam dan luka bakar, dan membantu mengurangkan pembentukan tisu parut.

Halia, akar yang terkenal itu yang berasal dari Asia, kini ditanam di beberapa negara-negara tropika, termasuk India, Nigeria, dan Haiti. Jamaica adalah petani yang terkemuka di dunia halia. Digunakan untuk beribu-ribu tahun, halia merupakan ramuan dalam kira-kira separuh daripada semua formula herba dalam perubatan tradisional Cina. Ciri-ciri dan faedah yang dianggap kepadanya termasuk yang berikut, menurut laporan dan kajian:

Ginger menawarkan kesan anti-radang dan analgesik, kerana kehadiran zingibain, enzim proteloytic yang menghalang hormon tertentu (prostaglandin) dan kesan ke atas proses tubuh badan dan sistem.
Halia boleh mempunyai kesan menenangkan pada sakit sendi dan otot, dan pemanasan hartanah, yang boleh membantu memberikan kelegaan daripada sakit sendi
Ia mempunyai kesan antispasmodic, sering membawa kelonggaran kepada menguncup, otot ketat.
Kajian menunjukkan bahawa peningkatan kesakitan boleh dicapai dalam kes-kes artritis reumatoid, osteoartritis, dan fibromyalgia dengan makan 4/2 sudu teh serbuk halia setiap hari. Lebih daripada 75% daripada peserta kajian itu akhirnya terutamanya bebas daripada kesakitan.
Ginger meningkatkan paras kolesterol dengan meningkatkan rembesan hempedu dan menghalang penyerapan lemak
Halia dipercayai lebih berkesan daripada bawang putih dan bawang dalam menghalang bahan-bahan yang memekatkan darah dan menggalakkan pembekuan darah
Ramai wanita hamil akan membuktikan keberkesanannya sebagai rawatan untuk loya dan demam pagi. Ia juga telah terbukti untuk mengurangkan mabuk
Gingerols adalah perencat kuat prostaglandin radang daripada indomethacin, yang mujarab ubat pengurusan kesakitan dengan banyak kesan sampingan.
Halia juga boleh membantu merawat selesema biasa. Menggabungkan segar akar halia dicincang dengan teh panas telah tahu untuk membawa ukuran kelegaan kepada penghidap sejuk.
Herba-herba ini telah terbukti dalam kajian untuk melaksanakan serta atau lebih baik daripada ubat-ubatan preskripsi (kortison, dan lain-lain) untuk mengurangkan kesakitan, bengkak, dan keradangan.

Dengan usaha semasa untuk "pergi hijau" dalam masyarakat kita, mengapa tidak kembali kepada "akar" kami dan menemui beberapa ubat semula jadi yang telah berdiri ujian masa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar